Eskisehir
Anadolu Üniversitesi (AÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü faziletli lisans talebesi Mustafa Tuğrul, kadük saat mekanizmaları ve çiftteker parçalarını neşeli heykellere dönüştürüyor.
Metalden mermere, mobilyadan küresel adanmış meydana getirilen iş yerlerine baş döndürücü sayıda çalışkanlık kolunda işletmenin bulunmuş olduğu Baksan Sanayi Sitesinde metal oluk üretimi meydana getirilen müşterek dükkanda konuşma eserleri ortaya çıkarılıyor.
Lisans öğrenimi esnasında da metal heykellerle uğraşan Tuğrul, metal oluk üretimi meydana getirilen işletmede namına ayrılan kısımda türlü asar yapıyor.
Heykeldeki durağanlık algısını fark etmek düşüncesince emektar saatlerin çarklarını, bisikletlerin pedalları ile zincirlerini ve birtakım dişli parçalarını kullanan Tuğrul, şimdiye denli 10 neşeli statü tasarladı. Tuğrul'un insanoğlu ile at, turna üzere efsanevi figürlerinden oluşan eserleri fuar ve sergilerde dikkati çekiyor.
Mustafa Tuğrul, AA muhabirine, atılmış metallerden betili heykeller yaptığını söyledi.
Çocukluğunda namına tahsil edilen oyuncukların içini merakla açtığını tamlayan Tuğrul, şu şekilde konuştu:
"Oyuncakların mekanizmalarını kurcalardım. Nasıl akıntı ettiklerini, kesinlikle döndüklerini hesaplamaya çalışırdım. Bu meşguliyet hâlâ sonraları iyi sanatlar lisesine başlamamla resimle, sonrasında da heykelle hâlâ meraklı müşterek boyuta geçti. Heykelde akışmaz fikrini ve algısını az buçuk da indirmek düşüncesince neşeli eserleri yeğleme ettim. Hareketli heykellerde de çoklukla atılmış malzemeler kullanıyorum. Mutfak malzemeleri, çatal, bıçak, kaşık... Onun haricinde otomobil parçaları, çarklar, dişliler, rulmanlar, bobinler baş döndürücü müşterek tomar bilinçlilik olabiliyor. Duvar saati parçaları... Onların içerisindeki düğü mekanizmalar baş döndürücü hoşuma gidiyor. Çarklar ve dişliler, onların yerleşimleri, hesaplamalar, bunları heykelde gitmek da ayrı müşterek heyecan, beğeni veriyor. Yıllardır esasen mevcud müşterek mekanizmayı işlevinin dışında, tarihi açıklamak namına müşterek konuşma yapıtı üstünde görsel müşterek algıyla arz etmek seyirci düşüncesince de ayrımlı oluyor."
"Kinetik statü gerçekleştirmek mühendislik bilgisi de gerektiriyor"
Tuğrul, akışmaz heykele gereğince sanatseverlerden hâlâ müşterek tomar uyanıklık gören kinetik heykelin sonuç senelerde ortaya çıktığına ayraç etti.
Yaptığı kinetik heykelleri sanatseverlerin akıntı ettirme olanağı bulduğunu özetleyen Tuğrul, şunları kaydetti:
"Böylece heykele de dahil etmiş olmaktadır aslında. Bunu seviyorum zira seyirci de o heykele katılıyor. Aslında kinetik heykellerin inşası hâlâ zor. Çünkü statü bilgisi haricinde mühendislik bilgisi de gerektiriyor. O otomobil parçalarının, çarkların, dişlilerin, zincirlerin yerleştirilmesinin hesaplamaları sert de havadan olmuyor. Bedenen bitkinlikten baş döndürücü düşünerek müşterek yorgunluğa girişmiş oluyorsunuz, kinetik statü yapmış olduğunuz zaman. Çok müşterek tomar uğraşıyorum. Mekanik mühendisliği ile de alakadar olmak gerekiyor. Bazı parçaları akıntı yol açmak düşüncesince mekanik mühendisliği ile ilgilendiren türlü tezleri ve yazıları okuyorum. Bugüne denli kestirmece 10 kinetik statü yaptım. İnsan figüründe yaptığım da beli efsanevi figüründe kullandığım da oldu. Aslında ikisi de kinetik statü düşüncesince baş döndürücü yatkın."
Tuğrul, iri heykellerin çoğu kez atılmış malzemelerden yararlanıldığı düşüncesince 1000'den müşterek tomar parçadan oluştuğuna değinerek, kinetik heykelleri baş döndürücü iri boyutta yapmadığından hâlâ az zerre kullandığını laflarına ekledi.