USD 0,0000
EUR 0,0000
USD/EUR 0,00
ALTIN 000,00
BİST 0.000
Yaşam

Dördüncü göbek keçe ustası, sanatını eğitimle açık kitlelere ulaştırmayı hedefliyor

Konya'da 4 kuşaktır keçe işçiliğiyle uğraşan Girgiç ailesinin mümessillerinden Salih Girgiç, mesleği ile bilimsel nitelikli emekleri birlikte arada olmak düşüncesince faziletkâr lisans eğitimi alıyor.

Dördüncü göbek keçe ustası, sanatını eğitimle açık kitlelere ulaştırmayı hedefliyor
13-12-2021 13:47
Konya
.w3-content { max-width: 100%; margin: auto;} .w3-tooltip, .w3-display-container {position: relative;} .w3-black, .w3-hover-black:hover { color: #fff!important; background-color: #000!important;} .w3-display-left { position: absolute; top: 50%; left: 0%; transform: translate(0%,-50%);-ms-transform: translate(-0%,-50%);} .w3-display-right { position: absolute; top: 50%; right: 0%; transform: translate(0%,-50%);-ms-transform: translate(0%,-50%);} .w3-btn, .w3-button {-webkit-touch-callout: none;-webkit-user-select: none; -khtml-user-select: none;-moz-user-select: none; -ms-user-select: none;user-select: none;} .w3-btn, .w3-button {border: none;display: inline-block;outline: 0;padding: 8px 16px;vertical-align: middle;overflow: hidden;text-decoration: none;color: inherit;background-color: inherit;text-align: center;cursor: pointer;white-space: nowrap;}Dördüncü gömlek keçe ustası, sanatını eğitimle serbest kitlelere ulaştırmayı hedefliyor

Selçuklu Türkleri ile Orta Asya'dan Anadolu'ya gelen, Konya ve Mevlana ile özdeşleşen keçe sanatı, Girgiç ailesinde nesilden nesle aktarılıyor.

Dedesinin babası, büyükbabası ve babası keçe ustası bulunan 34 yaşındaki Salih Girgiç de babasından öğrendiği mesleği, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesinde almış olduğu erdemli lisans eğitimi ile akademik boyuta taşıyor.

Keçe ustası ailenin dördüncü gömlek mümessili Girgiç, AA muhabirine, keçeciliğin müşterek aile geleneği bulunduğunu anlattı.

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Halı Kilim Eski Kumaş Desenleri Ana Sanat Dalı'nda erdemli lisans yaptığını dile getiren Girgiç, "Orada bitmeme ettiriyorum zira aldığımız iyi müşterek yetişek var. Bu işin akademik, gün boyutunda ne tetkikat yapılmış, neler merkum onları aramak ve kendim de müşterek şeyler savsamak için, hâlâ serbest kitlelere ulaşalım niteleyerek bu yola başladım. İşin mutfağında yetik kazanmak iri üstünlük sağlıyor. Buradan yola çıkarak anca müşterek değişmeyen aldım. Çok iyi neticeler da oldu." niteleyerek konuştu.

Babasının keçe hesabına çalışmalarının bitmeme ettiğini anlatım fail Girgiç, ailelerinde keçeye başlamanın yaşlarının olmadığını söyledi.

Ailede, evlatların oyuncak oynama yaşı vardığında eline yün verildiğini aktaran Girgiç, laflarını şöyleki sürdürdü:

"Atölyede filhakika anlaşılan müşterek istihsal bitmeme ediyor. Çocuklara ıvır zıvır görevler veriliyor. Mesela müşterek diziye ısmarlama yapılıyor, şapkalarda küçüklere fariza veriliyor. Bu kere bebek icra ettiği işin hakeza müşterek yerde değerleneceğini fikren baş döndürücü hâlâ itinalı davranıyor. Hep bu biçimde yetiştiğimiz düşüncesince temelden özveren müşterek biçimde alıngan fiilen yetiştik. Biz 9 kardeşiz. 6 erkek, 3 kız var. Hepsi de bu işle uğraşıyor. Babam lüp yegâne çocuğuymuş fakat kılıç serbest müşterek aileyiz. Beşinci torunlar geliyor."

"Keçeyi kumaşlarla da birleştirdik"

Girgiç, keçenin asırlardır yelek, iç kulak derece ürünlerde kullanıldığını hatırlatarak, keçeyi bugüne hâlâ makul eşyalarda kullandıklarını anlattı.

Yelek, ceket, kaban, seçimi mahsulat yaptıklarını dile getiren Girgiç, "Keçeyi kumaşlarla da birleştirdik. İpek ve hav kumaşlarla birleştirince, yünün yararlanma endüstrisi baş döndürücü hâlâ değişti. Şapka, çanta, toprak sergileri, örek panosu yapıyoruz." dedi.

"Keçe düşüncesince 'Mevleviliğin kalbi' diyebiliriz"

"Suf" kelimesinin yün, "Sufi"nin de yün giyen anlamına geldiğini kail Girgiç, Konya ve Mevlana'nın keçeyle özdeşleştiğini dile getirdi. Girgiç, şunları kaydetti:

"Keçe düşüncesince 'Mevleviliğin kalbi' diyebiliriz. Mevlevilerin kullandığı sikkeler, arakiyeler, üstlerine perforaj namına giyindikleri haydariyeler, ayaklarına giyindikleri mestin içi daima keçedir. Onlar çilehaneye çekileceği devir tatlı döşek değil, keçeden malzemeler kullanmışlardır. Bunun nedeni de afiyet açısından bedenin gücünü alan, dinlendiren müşterek malzemedir fakat Mevleviler açısından bakarsak, sikke de kullanmışlar. Sikkeyi baş döndürücü tatlı müşterek malzemeden de yapabiliriz fakat sikke, zarfında moher bulunan müşterek malzemeden yapılmıştır. Vücuda ferah kıl batar, giyindikleri yeleklerde de böyledir. Bunun gayesi da evren yaşamına çıkarlarını kaptırmamak düşüncesince değme ne denli dimdik ve şen müşterek verim kullanmış olsalar da aralık aralık batan kılların evren yaşamının geçici, esas ehemmiyetli olanın öbür yerküre yaşamına envestisman gerçekleştirmek bulunduğunu belirtsin niteleyerek daima keçe kullanmışlardır."

SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?
ÇOK OKUNANLAR
KÖŞE YAZARLARI TÜMÜ
ANKET TÜMÜ
ARŞİV ARAMA
E-GAZETE TÜMÜ
PUAN DURUMU TÜMÜ
TAKIMOPuanAV.
1Galatasaray3699+65
2Fenerbahçe3693+61
3Trabzonspor3661+16
4Başakşehir FK3658+11
5Beşiktaş3655+6
6Kasımpaşa3652-4
7Alanyaspor3650+3
8Çaykur Rizespor3649-8
9Sivasspor3648-10
10Antalyaspor3645-6
11Adana Demirspor3644-2
12Samsunspor3642-8
13Kayserispor3641-12
14Konyaspor3640-11
15MKE Ankaragücü3639-4
16Gaziantep FK3638-10
17Fatih Karagümrük3637-3
18Hatayspor3637-9
19Pendikspor3636-30
20İstanbulspor3616-45
GÜNÜN KARİKATÜRÜ TÜMÜ
Eski Günler