Aksaray'da ilkokul, rüştiye ve ortaöğretim eğitimini tamamladıktan sonraları çocukluk imgesel bulunan mimari düşüncesince darülfünun sınavına giren ve puanı tutmayarak canlılık mühendisi bulunan 65 yaşındaki Yılmaz Öngün, 30 sene evvela mimarlığa benzettiği ahşap dağlama sanatı ile tanıştı. Kendi kendine öğrendiği ve evvela başlangıçta mimari çizimler icra ettiği ahşap dağlama sanatını giderek uğraşı durumuna getiren Öngün, el becerisinin bulunduğunu ayırt ederek zamanı mekanların resimlerini havya ile ahşabın üstüne işlemeye başladı. Kapadokya'nın antre kapısı niteleyerek tanımladığı memleketi Aksaray'ın da zamanı Güzelyurt konutlarını resmeden Öngün, çalışmış olduğu kurumdan tekaüt olunca kurduğu atölyesinde imgesel bulunan mesleği uğraşı şekilde sürdürüyor. Kapadokya'nın güzelliklerini resmeden Yılmaz Öngün, Kapadokya'yı hazinesi şekilde tanımlıyor.
“Kendi kendime öğrendim, ustam yoktu”
Ahşap dağlama sanatını sorumluluk yapa yapa kişi uğraşlarıyla öğrendiğini özetleyen Öngün, “Resmi dairede çalışıyorken bu sanata, şimdi filhakika mimarlık, amacım mimarlıktı, ama olmadı. Mimarlık olmayınca da kendimi mimariye makul sistem seçtim. Daha filhakika sistem demeyeyim de az buçuk uğraşı olsun niteleyerek dağlama sanatına başladım. Aşağı fevk 30 senedir bu işi yapıyorum. Gittikçe de kendimi geliştiriyorum. Dağlama sanatı Aksaray'da yok, Nevşehir'de de yoktu. Kendi kendime öğrendim. Her ne ortak ustam yoktu. Bazen sorumluluk yaptık, arada sırada aklık yaptık. Nihayetinde 30 senedir yaptığım bu işi halen bitmeme ettiriyorum. Bu uğraşı şekilde bitmeme ediyor” dedi.
“Kapadokya benim hazinem”
“Kapadokya ve peri bacaları benim düşüncesince ortak hazine” niteleyerek Kapadokya'dan almış olduğu ilhamla icra ettiği resimleri Anadolu'nun tanıtılmasında kendine ortak namus borcu bildiğini tamlayan Öngün, “Kapadokya başta Ihlara Vadisi ve peri bacaları benim düşüncesince ortak hazine. Neden ortak hazine? Kapadokya başta gezim bölgelerini memleketim hesabına tanıtmayı kendime ortak namus borcu biliyorum. Özellikle kaynak dememdeki etmen şu, benim resimlerime özellik bulunan çoğu kez Ihlara Vadisi'dir, peri bacalarıdır, Selime'dir, Katedral'dir, Güzelyurt evleridir. Neden bunları yapıyorum? Biliyorsunuz gezim hareketleri baş döndürücü önemli, türkiye baş döndürücü ehemmiyetli Kapadokya'nın da kapısı Aksaray, Aksaray'ın da zamanı ve gezinsel değerleri baş döndürücü faziletkâr ve dediğimiz kadar ortak hazine. Bu hazineyi ileriki nesillere tabloyla resimle aktarabilmek uğraşı şekilde görevim bulunduğunu düşünüyorum” niteleyerek konuştu.
Yasin Can - Yavuz Akkan