Yaounde
Kamerun’un batısında canlı en iri Orta Afrika topluluklarından Bamilike budunsal grubu, doğadaki gelişigüzel şeyin müşterek ruha cemaat bulunduğunu korumak için çaba sarfeden Animist görüşünü benimsiyor.
Ölen yakınlarının çıkarlarını ayrılma etmediğine mümin Bamilikeler, ölülerin vücutlarının namevcut olduğuna fakat ruhlarının defnedildikleri yerde kaldığını düşünüyor.
Eski kültürlerine ve inançlarına disiplin sıkıya ilişkin bulunan Bamilikeler, ölen yakınlarının kestirmece müşterek ay devam eden cenaze töreninin arkası sıra elden evlerinin önüne defnediyor.
Şelaleye atık atalarının ruhunun orada yaşadığını düşünüyorlar
Kamerunlu toplum bilimci Muhammed Pagna, AA muhabirine, Bamilike halkının Animist geleneklerini ve Metche Şelalesi'nin (Chute de la Metché) Bamilikeler düşüncesince önemini anlattı.
Bafoussam şehrine 10 kilometre mesafede mevcut Metche Şelalesi'nin, Bamilike halkı düşüncesince aşırı lahut müşterek toprak bulunduğunu vurgulayan Pagna, “Sömürgeci güçler, öldürdükleri Bamilikeleri Metche Şelalesi'ne attı.” dedi.
Bamilekelerin, atalarının ruhlarının hala Metche Şelalesi'nde olduğuna inandıklarını tamlayan Pagna, halis muhlis Animistlerin atalarıyla karşılaşmak düşüncesince şelaleye gidip onlardan iane istediklerini söyledi.
Pagna, şelaleye revan Bamilikelerin evvela suyla yıkanıp arındığını ve arkası sıra atalarına yiyecekler ağırlama yazar onlardan iane istem ettiğini anlattı.
Bamilike halkının halis muhlis yaşamlarını Animist inançlara uyarınca şekillendirdiğini vurgulayan Pagna, "Bir Bamilike acemi müşterek plan yapacaksa, acemi müşterek iş arıyorsa, acemi müşterek eş arıyorsa evvela mukaddema atalarına döner." dedi.
Bamilikelerin atalarıyla ilişkisini kesen şahısların güzel ve metin olamayacağına inandıklarını kail Pagna, "Animist Bamilikeler, ölen yakınlarının kafataslarını evlerinde korunum ediyor." ifadesini kullandı.
Bamilikelerin kestikleri kafataslarını evlerinde kimsenin görmeyeceği yerlerde sakladığını vurgulayan Pagna, Animistlerin yaşamlarında rastgele müşterek sıkıntı yaşadıkları devir ölülerine yemek, tuz, darı ve et üzere besinler ağırlama edip, dertlerini paylaşarak onlardan iane istediklerini söyledi.
Bamilikelerin haberleşme kurmuş oldukları atalarının ara sıra rüyalarına girerek ara sıra müşterek simgeyle kendilerine defa gösterdiğine inandıklarını aktaran Pagna, şunları kaydetti:
"Bir kalıp verecek olursam; daim hastalanan müşterek hoca arkadaşımız vardı. Bir güneş bana 'Annemin mezarına gidip kafatasını çıkarmadığım düşüncesince aşırı problemim var.' dedi. Ben de ona 'Sen müşterek öğretmensin, kesinlikle hakeza müşterek şeye inanabiliyorsun.' dedim lakin müşterek güneş annesinin mezarına gitti, kafatasını çıkardı, art döndü ve şu anda hâlâ dobra bulunduğunu söylüyor."
"Atalarımızdan bizim yolumuzu açmalarını istiyoruz"
Metche Şelalesi civarlarındaki Dschang şehrinde canlı Bamilike Ndongo Ze ise AA muhabirine icra ettiği açıklamada, "Atalarımıza kola, tuz, inatçı hitit ağırlama yazar onlardan bizlere araştırma görevlisi olmalarını istiyoruz, bizim yolumuzu açmalarını istiyoruz." dedi.
Fransız kolonyalist güçlerin ailesini öldürüp şelaleye attığını özetleyen Ze, ölen yakınlarının ruhunu hissettiğini, onlarla sevgi ettiğini, halis muhlis dertlerini onlarla paylaştığını ve atalarının namına araştırma görevlisi bulunduğunu tez etti.